La trame et le Zhineng Qigong : Conscientisation des pratiques de conscience - Conscientisation des expériences vécues des pratiquants et praticiens du Zhineng Qigong et de la Trame - Ecole Nationale des Travaux Publics de l'Etat Accéder directement au contenu
Thèse Année : 2023

The Trame and Zhineng Qigong : Conscientization of Consciousness Practices – Conscientization of the Lived Experiences of Zhineng Qigong and Trame Practitioners

La trame et le Zhineng Qigong : Conscientisation des pratiques de conscience - Conscientisation des expériences vécues des pratiquants et praticiens du Zhineng Qigong et de la Trame

Misha Schroetter
  • Fonction : Auteur
  • PersonId : 1313980
  • IdRef : 273351311

Résumé

This thesis is situated within the realm of consciousness practices and focuses on the continuity established by Chinese and French actors in the Trame and Zhineng Qigong. These two practices share a common interest, bringing their practitioners closer together and leading to the development of bridges and reciprocal influences that have shaped their own forms.The Trame is a practice referred to as a "vibrational technique that acts on the circulation of information within our organism," as defined by the Trame Association, an organization responsible for its transmission since its inception by Patrick Burensteinas. Faced with numerous unknowns, starting with the definition of the Trame itself, and witnessing a constant increase in trained practitioners in France, our initial observations led us to the discovery of a second consciousness practice: Zhineng Qigong. This practice was being practiced and taught by some Trame practitioners or trainers in our research field.This is a multisite study (Marcus, 1995) conducted across different locations in France, where Zhineng Qigong is taught by both French and Chinese instructors, as well as in China, where future teachers are trained. The Trame, on the other hand, is exclusively taught in France. This allows for a comparative analysis between the two practices, offering a fresh perspective that goes beyond the Qigong circles, while still shedding light on the lived realities experienced by the participants in our research. Our inquiry begins by observing the body from an external standpoint, considering it as the primary entry point into the world of consciousness practices. Initially, the body appeared to be the most straightforward aspect to observe. However, questions regarding subjectivity quickly emerged. The corporeal dimension of our observation required an ethnography approach increasingly employed in the field, namely that of participatory observation, where the researcher becomes engaged in the practices being observed. Drawing from François Laplantine's concept of "modal anthropology," we analyzed the numerous simultaneous activities experienced by Trame practitioners and Zhineng Qigong practitioners. When observing the slow and still bodies of the practitioners, Richard Shusterman's notion of the "aesthetic unknown" proved relevant and fitting, considering the practices' potential to open practitioners to a new range of sensations that were initially unknown. This notion contributes to the reconfiguration of our apprehension of reality, acknowledging the impossibility of knowing that which we have not yet experienced. It is a timeless philosophical question, one of recollection already mentioned by Plato, and one that Merleau-Ponty's phenomenology has applied to the social sciences for decades, questioning the process of "getting to know" in an obstetric vision of thought, consciously being reborn to move from the unknown to the known.
Cette thèse se situe dans le domaine des pratiques de conscience et porte sur la continuité établie par des acteurs chinois et français de la Trame et du ZNQG. Ces deux pratiques sont l'objet d'un intérêt commun, d'un rapprochement des acteurs et ont été l'occasion de développer des passerelles, influences réciproques, qui ont eu des effets sur leurs propres formes.La Trame est une pratique appelée "technique vibratoire permettant d'agir sur la circulation de l'information dans notre organisme" par l'association de la Trame, association garante d'une transmission inchangée depuis sa création par Patrick Burensteinas. Face à de nombreux inconnus, ne serait-ce que dans cette définition de la Trame, et à un accroissement constant de ses praticiens formés en France, nos premières observations nous ont mené à la découverte d'une seconde pratique de conscience : le Zhineng Qigong, qui était pratiquée et enseignée par certains tramistes ou formateurs de la Trame de notre terrain.C'est une recherche multisituée (Marcus, 1995), entre différents terrains en France, de Zhineng Qigong, enseigné par des instructeurs français et chinois, et en Chine, lieu de formation de ses futurs enseignants. La Trame est, quant à elle, seulement enseignée en France ; elle nous permettra une étude comparée entre les deux pratiques, mais surtout un nouveau point de vue, exprimé autrement que dans les milieux du Qigong, mais témoignant des mêmes réalités vécues par les protagonistes de notre recherche. Notre réflexion, lors de ce travail de recherche, commence par l'observation du corps d'un point de vue extérieur. C'était la piste numéro un pour aborder le monde des pratiques de conscience. Le corps était ce qui semblait le plus simple à observer en premier lieu. C'était sans compter toutes les questions qui vinrent à propos de la subjectivité. La partie corporelle de notre observation devait passer par une ethnographie qui est de plus en plus employée, celle de la participation observante, ici de la pratique du chercheur lui-même des pratiques observées. L'anthropologie « modale », empruntée à François Laplantine, nous permis l'analyse des activités nombreuses et simultanées que vivent les Tramistes et les pratiquants de Zhineng Qigong. Regardant des corps lents et immobiles des pratiquants, la notion « d'inconnu esthésiologique » de Richard Shusterman, nous parue pertinente et adaptée, face à l'apprentissage de pratiques qui ouvrirent les pratiquants à un nouveau panel de sensations, inconnues a priori.
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Origine : Version validée par le jury (STAR)

Dates et versions

tel-04301726 , version 1 (23-11-2023)

Identifiants

  • HAL Id : tel-04301726 , version 1

Citer

Misha Schroetter. La trame et le Zhineng Qigong : Conscientisation des pratiques de conscience - Conscientisation des expériences vécues des pratiquants et praticiens du Zhineng Qigong et de la Trame. Sociologie. Université Lumière - Lyon II, 2023. Français. ⟨NNT : 2023LYO20017⟩. ⟨tel-04301726⟩
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